DELPHINIDAE

Sooorry men det arga inlägget kommer nog inte upp idag! Har inte hunnit skriva det och nu måste jag duscha och plugga lite snabbt till traktorprovet, nu måste det banne mig vara tredje gången gillt annars blir jag pissarg. Ni får hålla tummarna för mig imorgon!
 
Men tänkte att ni i alla fall ska få se en video som är inom samma område av det arga inlägget som kanske kommer upp imorgon. Den här handlar om varför det är fel med delfiner i fångenskap. För er som inte känner mig så är jag väldigt intresserad av delfiner, ja nu tänker ni säkert "aah men vem är inte det?? alla tycker väl om delfiner?". Men jag tycker inte bara om dem för att dem är så söta och häftiga, utan jag är verkligen intresserad av hur de funkar, lever osv osv. Sen att jag är besatt av dem och både mitt rum i norrköping och det hemma är fyllt av delfiner ska jag väl inte nämna.. Jag har varit intresserad av delfiner enda sen jag va en liten plutt, kanske 5-6 år och jag är fortfarande lika intresserad.
 
Den här videon då, den handlar som sagt om varför det är fel med delfiner i fångenskap. I videon räknar dem upp flera anledningar och jag är säker på att minst hälften av er inte visste om det som sägs i videon.
 
När ni sett den här så tänker ni säkert direkt på Kolmården, för där har dem ju delfiner. Men skillnade mellan Kolmårdens delfiner och andra delfiner på andra parker är att Kolmårdens delfiner är födda i parken. Kolmården samarbetar med ett par andra delfinarier i europa där dem endast har delfiner födda i parken, så dem förstör inte familjer ute i det vilda. Det enda negativa med kolmårdens delfinarie är att delfiner i det vilda simmar flera kilometer per dag, det kan dem inte göra i fångenskap och sen att dem inte har någon naturlig miljö alls, fula väggar som omringar dem bara.
 
Den här videon är framst riktad till er som är ovetande, jag tycker det är viktigt att man vet om detta så att när man till exempel ska besöka Sea World är medveten om att delfinerna där är deprimerade och ständigt lider av att ha slitits ifrån sin familj som liten. Tänk på det, då kanske ni inte besöker den parken någon mer gång. Sen finns det en rad andra anledningar till varför det är fel med delfiner i fångenskap, men det tänker jag inte ta upp nu.
 
Jag hoppas ni nu tänker på detta och förstår. Jag vill inte att ni som jag ska vara emot delfiner i fångenskap, jag vill bara dela med mig av fakta, för det är vad det är, sann fakta.
 
 

Kommentarer
Postat av: Evelina - flickan från Winland

Usch vad hemskt, finns det inte nån chans att kolmården skulle kunna inreda bassängerna i ett lite mera havstema då? :/

2013-05-21 @ 15:36:28
URL: http://unholyconfessions.blogg.se
Postat av: Alisha

Jag har varit på sea world och det var för några år sedan. Jag visste dock inte att de delfinerna har tagits iväg från deras familjer :c

Kolmården borde utöka sin park, så att delfinerna får större ställe att simma på. Jag ska kanske dit i sommar och sist jag var där var för två år sedan, när jag inte var lika insatt i djurparksfotografering. Är ganska peppad över att få åka dit, ahah ^^

Svar: Jo, det flesta delfiner utomlands har tagits från sina familjer :( Det tycker jag med! Plus att dem borde få tillgång till en utebassäng. Åh, vad roligt! Nya delfinshowen är superbra :D
Momlin Engqvist

2013-05-22 @ 22:50:54
URL: http://alishasfoto.blogg.se

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback