#STANDUP250

Jag brinner för djurs rättvisa och enskilda arters överlevnad, men något som jag brinner lite extra för är valar. Enda sen jag var 5 år har delfiner varit mitt favoritdjur, jag fyllde mitt rum med delfiner, jag ritade miljontals delfiner, jag lärde mig allt jag kunde om delfiner. Sen fick jag lära mig att på vissa ställen runt om i världen driver man in delfiner(valar) till strankanten för att sen slakta dem inför varandra. Jag trodde nästan inte det var sant, varför skulle någon vilja göra så mot ett så intelligent och vackert djur?
 
Det första landet som jag fick veta att detta sker i var Japan(Taiji). Jakten börjar i september och håller på i ett par månader. Och i år har dem räknat på att slakta 1873 valar! Det kanske inte är ett så stort antal till skillnad från tidigare åt, men oavsett antal så kommer en slaktad val alltid vara en slaktad val för mycket.
 
Nästa land som jag fick veta att detta sker i var Färöarna, Danmark. Jag blev helt chockad när jag fick veta det. Man tänker ju att något så hemskt inte händer så nära Sverige. Men det gör det! Där är det framförallt grindvalar(även kallade pilotvalar) de slaktar, därav kallas slakten för Grindadrap. Årets "säsong" tog nyss slut och de lyckades slakta 490 grindvalar. 490 st vuxna, juveniler, ofödda, gamla och sjuka. 490 jagade och terroriserade, ibland i timmar . 490 skrikande i skräck. 490 simmade i blod från slaktade familjemedlemmar, innan de själva slaktades. 490 grindvalar som inte kommer att glömmas bort.
 
Jag blir så fruktansvärt arg och ledsen när jag läser sånt här. Och just därför skriver jag om det här för att sprida vidare den bistra sanningen om vad som sker runt om i världen. Och just därför har jag flera gånger valt att prata om delfiner och slakten när jag gick på gymnasiet. Vilket är precis det ni kan göra om ni vill hjälpa till, sprid vidare informationen! Eller skriv under namninsamlingar som dyker upp, eller varför inte aktivt hjälpa till via SeaShepard?! #STANDUP250
 Att man ens vill stå och titta på, att man ens låter sina barn stå där och titta på!
 
 
 

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback