FESTIVALFEMINISM

Jag tycker det är bra att feminism finns, så att det blir mer jämnställt i SAMHÄLLET. Men när folk drar in festivaler och börjar klaga på att det är mer manliga akter än kvinnliga, då har man gått över gränsen. 
 
Arrangörerna bokar de som man tror att man gör störst vinst på, alltså de som lyssnas mest på och som folk önskar till festivalen. Arrangörerna bokar INTE efter vilka som är manliga och kvinnliga och ratar inte bort de kvinnliga för att trycka ner kvinnliga musiker. Att det blir mer manliga akter beror helt på slumpen, just nu är det förmodligen så att det är mer manliga musiker som är populära. Det är som att man skulle jämföra min musiksmak med en festivals lineup, jag kan helt ärligt erkänna att cirka 80% av all musik jag lyssnar på är skapad av manliga musiker. Det är inte så att jag valt att min musiksmak ska vara sådan med flit för att jag hatar kvinnliga musiker t.ex, utan det är av slumpen att jag hittat flest manliga musiker som jag gillar i de genrer jag lyssnar på. Samma sak med festivaler, arrangörerna skapar en lineup som de tror kommer dra mest besökare, som folk lyssnar mest på. Och Bråvalla som är det hetaste ämnet just nu, verkar ha lyckats med tanke på att de hade över 50.000 besökare. 
 
Festivaler handlar om musik, upplevelsen, människorna och att ha så kul som man bara kan ha. Och råkar det vara mer manliga akter än kvinnliga så är det bara så, ha kul istället för att vrida och vända på det allt så att det handlar om feminism istället. Jag förstår egentligen inte hur feminism kan vara relevant när det handlar om vilka akter som är bokade till en festival.
 
Sen tycker jag det är ganska tråkigt när jag ser hur folk i Bråvalla-gruppen på facebook skriver i stil med "söker någon att gå på det här bandet, BARA feminister!". Jaha, vad är det för fel på folk som inte är feminister? Är inte det lite kränkande mot dem som inte är feminister? Vill inte feminister ha det jämnställt och att alla ska vara lika värda, eller har jag uppfattat det fel? Det är inte så att jag tycker att det är kränkande mot folk som inte är feminister, utan jag tycker bara det är ganska ironiskt när jag ser folk skriva så samtidigt som dem kämpar för jämnställdhet och lika värde. 
Är det nu någon som tänker klaga på mina åsikter så gör det ni, men för guds skull vrid och vänd inte på det jag skrivit, jag hatar inte feminister. Tycker bara det festivalfeminism är överdrivet. 

Kommentarer
Postat av: Skogsraah ☾

Håller både med dig och inte. Men det är ju så också att många band är mansdominerade. DEFINITIVT musiken jag lyssnar på. Det går inte att ställa samma krav på kvinnliga metalmusiker, för det finns inte i närheten av så många som män.

Hoppas det blir ändring dagen vi spelar på festivaler ;)

Svar: Ja alltså vissa genrer är ju mer mansdominerade medan vissa är mer kvinnodominerade. Och så är det ju bara, det är ju inget emot kvinnor att vissa genrer är mansdominerade. Men det börjar ju faktiskt träda fram allt fler kvinnliga metalmusiker, vilket jag tycker är jättebra!
Momlin Engqvist

2015-06-30 @ 13:29:21
URL: http://skogsraah.se
Postat av: Bambi

TACK! Jag antar att du har sett hela den här hetsen med Zara Larsson också?

Det här är ju det folk borde ha kommit med som argument istället för en massa hot och hat gentemot artisten. Har du inte sett hela grejen med Zara Larsson så har det stått om henne på expressen och så har jag skrivit ett inlägg om det som kommer upp under helgen.

Jag håller med dig till 100% i det du skriver. Alla har rätt till sin egen åsikt tydligen men ingen får komma med sin egna åsikt. Himla logik i det resonemanget. Man hatar på alla som inte tycker som en själv men alla ska behandlas lika. Låter som vi har en lovande framtid att vänta :P

Svar: Jo jag har läst allt om Zara Larsson. Tycker inte om hennes åsikter och hur hon framför dem, men tycker synd om henne som får stå ut med så mycket skit för vad hon tycker. Tycker man inte om hennes åsikter fine, men man behöver inte hota henne osv. Jo framtiden ser väldigt ljus ut haha...
Momlin Engqvist

2015-07-03 @ 02:16:06
URL: http://iambaam.blogg.se

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback