CSN-VARNING EFTER EN HALV DAG

I vintras skrev jag ett inlägg om skolan och all stress, nu är det dags för ännu ett inlägg om skolan!
 
Min skola berättade nyligen att dem skärpt till reglerna när det gäller frånvaro, är man borta så lite som en halv dag så riskerar man CSN-varning. Detta på grund av att så många har så hög frånvaro ifrån skolan. Jag personligen tycker att denna "bestraffning" inte är en lösning på problemet. Det kanske löser problemet med all frånvaro, men har dem tänkt på vilken press de sätter på alla ungdomar? Har dem tänkt på att denna press vi får på oss kan skapa nya problem?
 
Mina 3 år på gymnasiet har haft så många upp och nedgångar. I ettan skötte jag min närvaro ganska bra och kom alltid i tid. I tvåan kan jag erkänna att jag lite för ofta skippade lektioner för att jag inte orkade ta mig ur sängen, vilket förstås ledde till CSN-varning. Nu i trean har jag bättre närvaro, denna termin har jag än så länge bara varit borta en dag, vilket är jättebra.
 
Men skillnaden är den att jag personligen mår inte bättre bara för att jag orkar gå till skolan varje dag. Jag orkar för att ångesten över att missa en skoldag är värre. Pressen jag känner över att jag inte kan missa en skoldag finns ofta där. Jag måste ALLTID vara på topp, det finns inte en chans att jag ska få bli sjuk eller må dåligt. Jag kände sådär redan innan skolan skärpte till reglerna, så då kan jag inte påstå att denna lösning är särskilt bra om det är fler som känner som jag gör. Den förvärrar bara måendet hos en del av skolans elever.
 
Jag fick också precis veta att skolan inte ger ledigt till en dag för att man ska på konsert. Varför man tar ledigt har väl inte någon som helst betydelse? Om det är en resa med familjen eller en konsert, vad spelar det för roll? Jag förstår att dem säger nej till elever som har rester och hög frånvaro, men jag som bara varit borta en endaste liten dag den här terminen.. Varför ska dem bestraffa mig som har bra närvaro och ligger relativt bra till i skolan? Tycker bara att det är absurt att dem säger nej, de har inte ens någon bra anledning. Tänker hur som helst åka ändå, min skola ska inte få kontrollera mitt liv.
 
Jag kommer ihåg att när jag gick i ettan var allt så himla bra, en nystart för mig efter att ha utstått ett helvete i nian. I ettan hade vi alltid kul, jag kände aldrig någon press ifrån skolan, jag var aldrig såhär stressad. Allting var bara så himla bra och mindre komplicerat då. Men se hur allting har förändrats sen dess.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mizca

De måste ju göra nånting för att eleverna skall vara i skolan om frånvaron nu är så hög? Det sätter väl inte press på eleverna? Förstår inte varför man skolkar så mycket då - varför inte hoppa av skolan istället? Skolkar man vill man ju ändå inte vara där?

Du känner press över att du måste vara i skolan varje dag, föreställ dig att du har ett jobb, skall du skolka därifrån för att du inte orkar upp på morgonen?

Svar: De flesta jag känner som har hög frånvaro så handlar det inte om de skolkar eller inte vill vara i skolan, utan det handlar om att de mår så dåligt att de inte klarar av att gå upp. När jag hade hög frånvaro handlade det inte heller om att jag ville skolka för att jag inte ville vara i skolan, utan för att jag mådde så psykiskt dåligt att jag inte klarade av skolan eller något annat.
Nej skolan sätter inte medvetet press på oss, men det blir automatiskt så när de säger "är ni sjuka(sjuka som i sjukanmälda) i mer än en halv dag får ni CSN-varning". Då känner iallafall jag att jag hela tiden måste ligga på topp för annars får man CSN indraget. Eftersom att du uttalar dig som du gör förstår jag att du inte själv går i skolan.

Ska jag föreställa mig att jag har ett jobb?? Du får ursäkta men nu handlar det här om skolan inte jobb. Och skulle det vara så att jag mår så dåligt att jag inte orkar upp till mitt framtida jobb så sjukanmäler jag mig, svårare är det inte med det. Och när jag skriver att jag inte orkar upp på morgonen handlar det inte om att jag är trött eller lat, för det är jag verkligen inte. Det handlar om att jag mår psykiskt dåligt. Sånt är allt vanligare bland ungdomar idag. Tycker att skolan ska fokusera på att eleverna klarar av skolgången och mår bra istället för att sätta regler som förvärrar för en del elever.
Momlin Engqvist

2015-03-05 @ 21:35:50
URL: http://www.mizca.se
Postat av: Mizca

Svar: Men det är ju det skolan gör, fokuserar på att elever skall klara skolan genom att sätta högre krav på eleverna som inte är i skolan!
Skall jag vara ärlig tror jag verkligen inte riktigt på att man förlorar csn/får varning om man är sjuk en halv dag. Så hårda är skolan inte!

Är man dock borta från skolan (om man nu är sjuk) en längre tid eller flera ggr vid olika tidpunkter förstår jag att de måste sätta gränser.
Om du sjukskriver dig från jobbet oavsett anledning förlorar du också pengar, på samma sätt som du förlorar csn om du är borta från skolan en halva dag, om det nu är så.

Nej, jag går inte i skolan längre, men jag har gjort och visst var kraven hårda och man fick varningar om man var borta från skolan en längre tid, men att varna för att man är sjuk en halv dag tror jag som sagt inte på.

Om du nu mår psykiskt dålig och inte klarar att gå upp på morgonen och klara av skolan kanske du skulle prata med skolan istället så dem får reda på din situation och på så vis tror jag man kan få hjälp för att inte varken förlora csn eller kunskaper.

Svar: Nej du tror inte på det nej, men mina mentorer stod personligen och sa det till oss igår att det gäller en halv dag. Och som senast idag när jag talade med min ena mentor och påtalade för honom att jag tyckte att det var jobbigt att de ändrat reglerna till det här så sa han att det bara var att kämpa på. Och jo, så hård är skolan nu för tiden!
Anledningen till att jag inte ser jobb och skola på samma sätt är för att här får jag 1050 kronor som jag lever på i en månad och då lever jag själv och betalar all mat och sånt för de pengarna. Skulle jag jobba har jag lite mer pengar och det skulle inte göra så mycket om jag var borta en eller två dagar för ekonomin.

Min mentor vet om min situation, men det hjälper inte så mycket.
Momlin Engqvist

2015-03-05 @ 22:37:31
URL: http://www.mizca.se
Postat av: Mizca

Svar: Om du är sjuk en eller två dagar förlorar du inga pengar när du går i skolan. Är du dock sjukskriven från jobb förlorar du en hel del.

Då tror jag din mentor försöker skrämma er för att ni skall vara i skolan - och då gör dem nog inte helt rätt för om man kikar på csn´s hemsida så står det annat där.
Därför jag reagerade: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/sjuk/nar-du-blir-sjuk-1.2857

2015-03-05 @ 22:59:08
URL: http://www.mizca.se
Postat av: Skogsraah ☾

Så jävla drygt det ska behöva vara :/ Hoppas det ordnar till sig!

Svar: Ja det suger :/ Jo tack det gör jag med!
Momlin Engqvist

2015-03-06 @ 13:31:13
URL: http://skogsraah.blogg.se
Postat av: tommy

fin blogg

Svar: Man tackar!
Momlin Engqvist

2015-03-08 @ 11:37:28
URL: http://investerasmart.blogg.se
Postat av: Jenni

Jag har haft rätt så mycket frånvaro men aldrig fått en varning :o
Fast beror kanske på om skolan anmäler till csn eller ej? Vissa skolor kanske är lite mer hårda med det.

Svar: Japp, skolan måste anmäla till csn för att du ska få en varning. Du har schyssta lärare du. Våran skola var inte lika hård förut, men dem har blivit det nu :/
Momlin Engqvist

2015-03-08 @ 11:49:02
URL: http://www.dropdeaddiva.blogg.se

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback