STATUS SOUP

Torsdagsnatt satt jag och målade som jag tidigare nämnt. Jag ville träna på att bli bättre med akvarellpennor så då tog jag en redan existerande bild, i det här fallet blev det Lindsey Carr's målning "Status Soup" och gjorde min version av det med akvarellpennor. Den här målningen står för något så betydelsefullt då den föreställer en fensoppa gjord på hajfenor, vilket är en delikatess och sedan århundraden en statusmarkör i Kina, där fler än någonsin nu har råd med denna exklusiva soppa. För att tillaga denna soppa fångar man hajar och skär sedan fenorna på de levande hajarna, som sedan släpps ner i havet igen - där de antingen långsamt drunknar eller förblöder. Det gör ont och är grymt, det är värsta sorten av djurplågeri. Det slaktas 73 miljoner hajar årligen på det här sättet. Något som också har lett till att vissa hajarter har minskat drastiskt. Jag tycker det här är helt sjukt och jordens befolkning borde inse att vi inte är de enda levande varelser med känslor.
 
Men åter till min akvarellmålning. Jag blev ganska nöjd med den förutom självaste soppskålen, det är nog det fulaste jag någonsin målat. Men övning ger färdighet! Jag valde även att göra bakgrund med ProMarker, jag var lite rädd att det skulle bli fult då jag ALDRIG gör bakgrunder, men det blev ganska snyggt! Den ser inte så bra ut på bild, men kan lova er att den ser bättre ut IRL.
 
 
 
 

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback