My first recipe on this blog

Min favorit-cheesecake någonsin är Oreo cheesecake, den är såå gudomligt god att jag skulle kunna äta den varje dag. Som jag lovade häromdagen så skulle jag dela med mig av receptet på den, så här kommer världens bästa recept på världens smarrigaste cheesecake. OBS jag vet att jag inte tagit så bra tårtbilder jämfört med andra bakbloggar, men till mitt försvar så hade jag 13 hungriga gäster som väntade på att få hugga in på denna härlighet.
 
Till botten behöver du:
1 paket oreo(men jag brukar ta en och en halv)
50 g smält smör
 
Till fyllningen behöver du:
2 1/2 dl vispgrädde
600 g philadelphia cream cheese
1 1/2 dl socker
2 msk vaniljsocker
1 tsk vaniljarom
1 paket oreo
 
Gör så här:
Krossa kakorna som ska vara till bottnen till smulor, jag använde mig av en mortel för att göra detta men jag tror att man kan använda en mixer också. Smält sen smöret och blanda med kaksmulorna. Fördela sen kakröran jämnt i en form. Ställ den kallt medan du fixar fyllningen.
 
Vispa nu grädden fluffig. Vispa sen socker, vaniljsocker, vaniljarom och philadelia osten i en annan bunke. Krossa kakorna i lika små smulor som tidigare. Blanda sedan ihop grädden med philadelphia-smeten och till sist blandar du i kaksmulorna.
 
Häll den färdiga smeten i formen över kakbottnen du gjorde tidigare och voilà, du är klar! Nu ska du bara välja om du vill frysa in den eller om du vill ha den i kylskåpet. Väljer du kylskåpet måste den stå där minst 12 h, men i frysen räcker det med 6-8 h för bästa resultat. Jag har valt kylen för att jag bakat dagen innan den ska ätas så den har haft tid att kylas ner, men jag skulle nog ställa den i frysen 1 h innan den ska ätas så att den inte kladdar så mycket. Innan du serverar den kan du dekorera, om du sparat halva paketet oreo som blev över från bottnen så kan du dela dem i hälften och sätta på cheesecaken som jag gjorde. Annars kan du ta bär eller choklad, det är bara fantasin som sätter stop för vad du vill ha på!
#HappiChallenge

Kommentarer
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Oooh, vad himla snygg den blev också :D :D

Svar: Men åh tack snäll du :D
Momlin Engqvist

2017-04-26 @ 09:08:32
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback