Askorbinasyra och Colorista review

Här kommer ett uppdaterat inlägg på min L'Oreal Paris Colorista review och även en first impression och "recept" på hemmagjord avfärgning med askorbinsyra!
 
Jag färgade håret runt 10e mars(obs har skrivit maj på bilden men ska vara mars) med Colorista #bluehair och då blev det som på bilden till vänster här nedan. På förpackningen står det att färgen ska går ur helt och hållet, men som jag trodde så har den inte gjort det. Jag vill helst undvika att bleka håret så jag tänkte att jag testar hemmagjord avfärgning.
 
Nu finns det massvis av olika sätt att avfärga håret på, men jag valde att ha allt det som är på bilden. Många brukar ta C-vitamin tabletter och krossa tillsammans med schampo, men askorbinsyra är ren c-vitamin så jag tog det istället. Man kan även ta balsam istället för schampo, men eftersom att schampo öppnar hårstråna tänker jag att det borde funka bäst. Citron är sen länge ett gammalt trick för att "bleka" hår så jag tömde i lite sånt också. Bakpulver ska man även kunna byta ut mot bikarbonat. Ska ni göra detta så ta flytande honung istället för hårt, blev lite jobbigt att blanda ut med hårt honung.
 
 Jag använde själv inga mått utan jag bara blandade ihop allt efter hur jag kände blev lagom. Tog åtminstone hela påsen askorbinsyra, men resten bara höftade jag lite. Se även till att blanda allt i en hög burk för bakpulvret och om ni tar c-vitamin på tablett kan göra att smeten sväller.
 
När smeten är blandad kletar du i det i torrt hår. Sen trär du en påse eller duschmössa över håret för att det inte ska torka och för att skapa värme. Snurra även en handduk runt huvudet för extra värme! Därefter är det bara att vänta, jag tror att jag satt med detta i håret i över två timmar. När jag sköljt ur detta gjorde precis som vanligt när jag duschar, dvs schamopnera, hårinpackning och balsam. Viktigt att använda hårinpackning efter detta då håret blir rätt torrt av denna avfärgning.
 
 
Det blev inte en jättedrastisk förändring, men något ljusare blev det. De gröna partierna på sidorna blev definitivt blekare! Jag hade inga förväntningar när jag testade detta så jag är ändå nöjd över resultatet, hårfärgen blev åtminstone jämnare än innan! Vill man ha bättre resultat får man göra om detta några gånger, men inte för ofta för det torkar ur håret något enormt!!

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback