KISSEKATTEN

Igår på etologikursen ute på Kolmården så gick vi först till snöleopard där våran lärare berättade om deras beteenden, om kattdjur och lite historia kring snöleoparderna på Kolmården. Kolmården har ett jättefint par, Mia och Brahma, som de hoppas kunna få ungar på. Under tiden som vi va där så höll Mia oss sällskap på andra sidan rutan. Jag försökte så gott jag kunde att inte få med speglingar i glaset, men det här glaset va det spegligaste glaset jag någonsin stött på!
 
 
Sedan promenerade vi vidare till de Sibiriska tigrarna, eller Sumatra tigern som de också kallas. Här fortsatte hon att berätta om kattdjuren, hur de kommunicerar med varandra, hur ALLA djur kommunicerar på olika sätt och om kolmårdens tigergrupp. Egentligen så lever tigrar solitärt, det vill säga ensamma, men här på kolmården så har de en grupp på 6 individer och det funkar ändå alldeles utmärkt! Man måste dock tänka på att ge dem varsitt köttstycke för de vet inte(som flockdjur) hur man delar med sig och att anläggningen är tillräckligt stor så de kommer undan varandra om det skulle behövas. Efter allt prat så fick vi se när två av tigrarna tränades, dock fick vi inte lägga ut några bilder därifrån för att folk inte skulle kunna misstolka bilderna. Här under ser vi en av tigrarna som flemar, det vill säga att de luktar med de jacobsonska organetsom de har i gommen, det gör hanar som luktar efter parningsvilliga honor. Ser ganska roligt ut, haha!
 
 
Därefter tog vi en låång promenad till Safari, där fick vi se de två vildsvinskultingarna som precis anlänt. Sen gick vi till lejonhägnet för att titta på lejonen och även där få information om lejonen och hur man gör med dem i fångenskap osv. Just nu har de två kullar som är ungefär lika gamla och de va ute och lekte i solen när vi kom dit, men de har även en kull som bara är någon vecka gamla, men de var fortfarande inne för de hade inte introducerats till flocken ännu. Det är viktigt att man gör det vid rätt tidpunkt, om man gör det för tidigt kan de riskera att bli ihjälbitna av de andra lejonen. Ska även påpeka att där vi stod och tittade på lejonen där får inga besökare vistas ifall det va någon som tycker att nätet ser lite osäkert ut.
 
 
Bilderna jag tog denna dag är nog de bästa jag någonsin tagit. Förutom att nät och glas va lite irriterande.. Ljuset va så bra speciellt hos lejonen, börjar lära mig vad för inställningar man ska ha på kameran och hur man ska redigera dem, lär mig mer och mer och det är så kuul!

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback