THE DANCING LEMUR

Världens fjärde största ö, Madagaskar, är en av de artrikaste platser på hela jordklotet. Här lever Verreaux's Sifaka, eller vanlig Sifaka som man vanligen säger på svenska. Dem är kända för det märkliga sättet dem rör sig på, de tar imponerande språng mellan trädstammar eller hoppar graciöst över marken med armarna uppsträckta ovanför huvudet. De kan hoppa närmare 9 meter i ett enda språng. Dem har efter detta fått smeknamnet The dancing lemur, vilket är ganska passande med tanke på att det faktiskt ser ut som att dem dansar, kanske inte så vackert.. ser lite ut som när jag försöker dansa och det är inte vackert.
 
 
 
Visste ni förresten att lemurerna i disneyfilmen Dinosaur är Sifakor, närmare bestämt Coquerel's Sifaka. Precis som Verreaux's sifaka så är Coquerel's Sifaka en art i släktet Sifakor (Propithecus). Jag upptäckte det när jag kikade på filmen häromdagen. Dock tycker jag att de mer ser ut som Verreaux's Sifaka med tanke på att de är bruna på huvudet vilket Coquerel's Sifaka inte är.
 

Kommentarer
Postat av: Julia ;DD

Hahaha, så söt:D♥

Svar: Eller hur? :D
Momlin Engqvist

2014-06-25 @ 16:18:52
URL: http://llollan.blogg.se

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback