VAD HAR HÄNT MED SKOLAN?

Man kan inte få F, man kan inte komma försent, man kan inte vara hemma ifrån skolan, man kan inte missa en uppgift.

 

Pressen är där hela tiden. Pressen att man hela tiden måste ligga på topp. Ligger jag inte på topp så vet jag att risken finns att det slutar med ett F i en kurs för att jag hade ett par dåliga dagar som gjorde att jag fick F på ett prov, 1 poäng ifrån E hade jag. 1 poäng ifrån E på ETT prov gör att jag kan behöva göra om en hel kurs. Proven har blivit så oerhört viktiga, det är betygen och poängen lärarna fokuserar på, inte kunskapen.  Den riktiga kunskapen man har visar man på lektionerna och i arbeten, är det inte där läraren borde utgå ifrån när de sätter betyg?

 

Man får inte heller må dåligt, det går inte ihop med skolans logik.  När jag gick andra året på gymnasiet fick jag CSN varning, vilket betydde att de varnade mig för att dra in studiebidraget. Just under den tiden låg inte jag på topp, jag valde att stanna hemma lite för ofta för att jag inte klarade av att kliva ur sängen. Jag hade 17 % frånvaro men hängde ändå med i skolan och lyckades ganska bra med plugget.  Jag gick till skolan oftare och fick bort varningen, men inte mådde jag bättre för det.

 

Nu går jag sista året på gymnasiet och jag har aldrig känt mig så stressad eller haft sådan press på mig tidigare. Jag mår nu sämre än tidigare år. Jag kämpar med en rad av saker och har gått igenom så mycket att fick ni höra precis allt skulle ni undra hur jag orkar stå upp, och det är just det jag ibland inte gör. Ibland vill jag stanna hemma ifrån skolan just för att jag inte orkar, men det går inte, för jag var hemma igår så jag kan inte vara hemma idag igen.
För då kan mitt studiebidrag dras in.

 

3 veckor kvar av denna termin och innan dess ska vi ha gjort klart 5 prov, 5 arbeten och 4 redovisningar. Det är mer än vad en elev klarar av. Jag förstår att ungdomar nu för tiden gå in i väggen, all press vi har på oss är inte hälsosam.

 

Att ett enda prov med 1 poäng för lite kan sätta F på en kurs, att man mår dåligt och stannar hemma för ens eget bästa ger en CSN varningar, att man förväntas komma i tid och göra alla 14 arbeten vi har på 3 veckor, att vi förväntas vara pigga och alerta på lektionerna... det, det är FUCKING BULLSHIT.  

 

Är det meningen att man ska gå ut skolan med en sönderstressad kropp och psyke och ett fint betyg i handen?

 

Kommentarer
Postat av: Josefine Hallgren

Tycker också det är dåligt att dem endast kollar på proven.. De borde kolla både prov, lektioner, inlämningsuppgifter osv.

Superfint hår har du också :)

Svar: Jamen eller hur! Nu för tiden handlar det inte om att man ska lära sig, det handlar om att man ska klara av proven... :S
Åh men tack! :3
Momlin Engqvist

2014-12-04 @ 13:03:58
URL: http://jjosefinehallgren.blogg.se/
Postat av: Alisha

Vi hade inte A-F betyg när jag gick i gymnasiet, (inte heller på folkhögskolan), så vi bedömdes inte på samma sätt. Förstår dock pressen och hur frustrerad man blir när allt är baserat på prov och inte vad man åstadkommer under lektionstid :@

2014-12-08 @ 14:09:12
URL: http://ravenith.se

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback