My dream and inspiration

Ända sen 6 års ålder har jag varit otroligt fascinerad av delfiner. I lågstadiet var jag den där klasskamraten som satt och ritade delfiner på alla papper och skolböcker. I mellanstadiet utnyttjade jag geografilektionerna och läste om var delfiner fanns och hittade då stora barriärrevet och Australien, som blev starten till varför jag idag vill bo i Australien. I högstadiet var jag den där personen som valde inriktning till gymnasiet för att kunna jobba med delfiner. I gymnasiet fanns många likasinnade som jag, som älskade djur och framförallt delfiner lika mycket som jag. Men jag var, om jag får säga det själv fortfarande klassens delfinnörd. Nu skulle det ju vara häftigt och säga att jag nått min dröm att få jobba med delfiner, men njaa jag gör ju tyvärr inte det.
 
Det skulle vara häftigt att få jobba på delfinariet i Kolmården och jag skulle absolut inte säga nej till att få jobba där, men min dröm är större än så. Jag vill jobba ute på det öppna havet, jag vill jobba i havet och jag vill jobba tillsammans med de vilda valarna utefter deras gokännande. Men jag kommer aldrig utbilda mig till marinbiolog så det kommer nog aldrig att hända och jag skulle faktiskt vara nöjd med att bara få uppleva valar i det vilda, för det kommer jag se till att göra. Men däremot har jag andra lika stora drömmar som jag just nu kämpar för att nå, men det ska jag inte ta i detta inlägg. För mig har det varit skönt att ha haft ett intresse genom hela min uppväxt, att hela tiden ha en dröm att sträva efter. När jag ser videos/bilder/filmer på valar så reser sig håren på armarna och hela jag ryser. Ett glädjerus far igenom hela kroppen. Varje gång jag sett eller träffat delfinerna på Kolmården har jag blivit tårögd. Valar är så väldigt fina och graciösa djur och inget annat djur har någonsin fått mig att känna så mycket. Jag inser hur konstigt det här låter men det är sant, det är som att valar utstrålar en intelligens och glädje med sina läten och sitt kroppsspråk olikt något annat jag någonsin upplevt. Jag undrar verkligen hur jag kommer reagera den dag jag får uppleva valar i det vilda.
 
Om det är något som passar in under #HappiChallenge så är det valar. Valar gör mig glad och så galet inspirerad, de har inspirerat mig genom hela mitt liv. För er som undrar varför jag blandar att skriva val och delfin så är det för att delfiner är en val. Delfiner är faktiskt en familj i ordningen valar, som omfattar cirka 40 arter uppdelade i 17 släkten. När någon säger delfin så är det vanligtvis flasknosdelfin folk tänker på, men visste ni att till exempel späckhuggare också är en delfin? Ååh vad jag älskar systematik! Hur som helst så älskar jag familjen delfiner och ordningen valar precis lika mycket, så otroligt vackra djur.
Fun fact: Visste ni att man ganska lätt kan urskilja en hane från honorna bland späckhuggare? På bilden till vänster kan man se en hane och på bilden i mitten till höger kan man ursilja en hane. Det är den höga och väldigt raka ryggfenan som avslöjar dem, och de kan faktiskt bli uppåt 2 meter höga!
 
Fun fact nr 2: om man letar efter valar och ser dem gå upp till ytan och andas på väldigt långt avstånd, så kan man faktiskt urskilja vilken art det är på vattenmolnets form som blir vid utandningen. Till exempel så har gråvalar ett hjärtformat moln.

Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Ditt namn här tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Blogg eller Tumblr kanske:

Skriv din kommentar här:

Trackback